Concert op Zondag met Natasa Grujic en Daan Treur
Kaart wordt geladen...

Datum/Tijd
Date(s) - 16/02/2020
15:00

Locatie
Theater Koningsduyn

Categorieën


Twee nieuwe sterren treden op in Theater Koningsduyn

Het zijn de jonge en zeer talentvolle violiste Natasa Grujić en de pianist Daan Treur. Op het programma staan o.a. Lj. Maric, R. Strauss, M. Ravel en G. Gershwin.

Natasa Grujić is geboren in de Servische hoofdstad Belgrado en begon haar Bachelor op veertienjarige leeftijd aan de Universiteit van Belgrado. Nadat zij haar Master had afgerond kreeg Natasa een jong Talent Beurs van de Servische  overheid om haar tweede Master te kunnen volgen bij Gordan Nikolić in Nederland aan de Codarts Hogeschool voor de Kunsten te Rotterdam.

Aan de Conservatoria in Nederland studeren talentvolle jonge mensen vanuit de hele wereld. Er ontstaan hechte vriendschappen tussen allerlei nationaliteiten. Er worden ensembles gevormd en treden overal op.

Daan Treur studeerde aan de School voor Jong Talent aan het Conservatorium in Den Haag bij prof. Marlies van Gent en Marcel Baudet. Vervolgde zijn studie aan het Conservatorium in Amsterdam bij prof. Mikla Baslawskaja. Hij won diverse prijzen op verschillende Nederlandse Concours, waaronder SJMN Concours, het Prinses Christina Concours en het Steinway Concours. Daan is vaste pianist bij kamermuziekfestivals in Faro (Portugal) en Montevideo (Uruguay). Geeft pianoles in Haarlem en Nieuw Vennep. Hij is hoofdvak-docent aan Escola Professional de Arte de Mirandela en Conservató de Música e Danç de Bragança (Portugal).

 

Zij openen met de vioolsonate “Fantazija” voor solo viool van Ljubica Marić, een van de grootste componisten uit Joegoslavië. Zij was een leerling van Josip Slavenski en Jozef Suk en vond haar inspiratie bij de Byzantijns orthodoxe kerkmuziek. Sonata Fantazija, opgedragen aan haar moeder, is een stuk wat zij schreef voor haar afstuderen. In dit vroege werk laat ze haar affiniteit met de koraalmuziek blijken.

Strauss (1864-1949) Sonate voor viool en piano op.18. Richard Strauss schreef zijn vioolsonate tijdens een keerpunt in zijn carrière. Hij was slechts 24 jaar oud en begon net aan zijn symfonisch gedicht Don Juan te werken. Het succes van Don Juan leidde ertoe dat Strauss zich voornamelijk concentreerde op het schrijven van symfonisch werk en later ook opera. De vioolsonate was zelfs het laatste kamermuziekwerk dat Strauss componeerde. Het is een werk wat goed laat zien wat voor wereld Strauss achter zich laat en vooral ook wat er voor hem in hert schiet ligt. De structurele en harmonische taal blikt terug op de klassieke tradities van Brahms en Schumann, maar de dramatiek en zwierigheid en grootse gebaren blikken vooruit naar het symfonische werk.

Ravel (1875-1937)  Sonate voor viool en piano no. 2. Ravel was gefascineerd door de jazz-muziek. Hij ontmoette op een tournee door Noord-Amerika o.a. George Gershwin en bezocht de Cotton Club waar hij Duke Ellington en zijn orkest hoorde spelen. Deze fascinatie voor de jazz deelde Ravel met violiste Hélène Jourdan-Morhange, die eerde de première van zijn sonate voor viool en cello voor haar rekening nam. Ravel vroeg haar tijdens het schrijven van zijn vioolsonate G-groot vaak om advies. Zij gaf instrumentaal advies zoals alleen een violist dat zou kunnen. Zij zou waarschijnlijk de premiére van dit werk spelen, ware het niet dat reuma haar carrière abrupt ten einde bracht. De première van het werk werd gespeeld door George Enescu met Ravel zelf achter de piano.

Gershwin (1898-1937)  arr. Heifetz. Fragmenten uit de opera “Porgy & Bess. Porgy and Bess is een soort volks-opera met door Gershwin geschreven liederen en spirituals. Jascha Heifetz  was  goed bevriend met Gershwin en vroeg hem om ook iets voor de viool te schrijven. Helaas stierf Gershwin voordat hij dit verzoek kon inwilligen. Heifetz compenseerde dit enigszins door zelf bewerkingen te maken van enkele werken van Gershwin. Zo bewerkte hij 3 piano preludes en ook enkele liederen uit Porgy and Bess voor viool en piano.

 

Daan en Natasa spelen sinds 20112 samen. Zij hebben, als duo in de afgelopen 8 jaar een divers en uitgebreid repertoire opgebouwd en samen opgetreden in Nederland, Portugal, Kroatië, Servië en Uruguay. Zij delen hun liefde voor kamermuziek en genieten van de diversiteit die verschillende componisten te bieden hebben. In dit programma nemen zij u graag mee op een historische reis door de 20e eeuw, waarbij zij de taal van de muziek spreken die ze, als musici, tot hun eigen taal maken.

Kaarten